Tuesday 23 July 2013

ISTILAH ISTILAH PENTING TASAUF

Oleh : Syeikh TSN Zahratul Alam

AL-FANA ITU APA?
AL-GHAIBAH ITU APA?
AL-SAKR ITU APA?
AL-HUDHUR ITU APA?
AL-DHAW ITU APA?
AL-SHURB ITU APA?
AL-RIYY ITU APA?

Perkara istilah di atas ada istilah yang diguna oleh ahli ahli tasawuf yang mengalami secara 'rasa'bukan setakat ilmu mengenainya dlm hal ini siapa yang alami dialah yang yang rasa..tetapi penerangan ini berguna bagi siapa yg mengalami secara majzub tampa guru resmi yg membimbingnya..biasa juga berlaku kepada ahli spiritual qalandariyyah (kaum sufi-darwis yg berpindah-pindah tempat atau berkelana yg tidak mengikut aturan aturan lazim kehidupan sufi dan perilaku sosial normal 'ikut gerak batin'...gulungan qalandar ini biasanya menyanyikan lagu-lagu cinta ketuhanan dan bisa berjalan di atas bara api dan memakan arang yang membara..mereka terkadang boleh membangkit kepekaan spiritual tetakala seseorang yang 'mencari kepekaan spiritual cinta ketuhanan apabila seseorang bersahabat atau berdampingan dengan mereka).

AL-FANA (hilang lenyap)  yakni hamba tidak berdaya melihat laku perbuatannya sendiri disebabkan berdirinya Allah (dlm penglihatan hamba berkaitan) melaksanakan laku perbuatan tersebut.

AL-GHAIBAH (ketiadaan) .Yakni hati menjadi tiada memiliki ilmu tentang apa yang sedang berlaku dalam hal ehwal makhluk kerana sedang sibuk dengan perkara yang mempengaruhinya.

AL-SAKR (kemabukan) yakni suasana ghaibah yang dihasilkan oleh suatu (pengalaman) warid yang hebat.

AL-HUDHUR (kehadiran) yakni hati sedang berada bersama Al-Haq ketika ia sedang berada dalam keadaan Al-Ghaibah daripada seluruh makhluk.

AL-DHAWQ (rasa/kecapan) yakni tahap awal/asas manifestasi Ilahi yang berlaku ke atas kesedaran individu.

AL-SHURB (minuman) yakni tahap pertengahan mendapat manifestasi Ilahi yg sasarannya adalah pada setiap maqam atau tahap kesedaran spiritual.

AL-RIYY (hilang dahaga) yakni peringkat manifestasi Ilahi paling penghabisan dalam setiap maqam.


SELAMAT MENEMPUH KESERONOKAN PERJALANAN SPIRITUAL SAMA ADA DENGAN PENGALAMAN DAN RASA ATAU PUN DENGAN ILMU.InshaAllah.Wassalam.

No comments:

Post a Comment