Oleh : Syeikh Tsn Zahratul Alam
(jawapan kepada beberapa pertanyaan
dan kemuskilan).
Berzikir dengan jihar (mengeras dan menyaringkan suara) itu tidak makruh dan tidak juga bid'ah.kerana terdapat nasnya di dalam beberapa buah hadis yang menunjukkan mustajabnya (disukai) dari segi syara'berzikir dengan jihar....contoh hujjah oleh Al-Imam Jalaluddin. Abdul Rahman As-Sayuthi rahmatullahu alaih dlm kitabnya Al-Fataawa menghimpunkan dua puluh lima buah hadis yang menunjukkan mustajabnya berzikir dengan jihar.
Memang ada hadis-hadis yang
menyatakan bahawa zikir khafi (perlahan atau lisan hati) itu afdhal.Tetapi
pernyataan antara dua (method) hadis hadis ini tidak bercanggah sebagaimana
diterangkan oleh Al-Imam Al-Nawawi dan Al-Imam As-Syayuthi r.a.....bahawa zikir
yang khafi itu afdhal apabila ditakuti riya' atau mengganggu orang sekitar atau
orang yang sedang tidur dan afdhal bagi orang yang hatinya sudah lembut dan
suci murni yang sudah boleh tetap didalam musyahadah terhadap Allah SWT.TETAPI
bagi orang yang hatinya masih keras kejur,masih menjadi sarang waswas dan
khawathir atau lintasan-lintasan yang cemar dan masih mudah mengantuk dan
terlelap maka para musyeikh (guru pembimbing dalam tarekat tarekat kerohanian) mengatakan
bahawa mereka itu lebih sayugia berzikir dengan nyaring dengan suara keras (lihat
situasinya..seperti tidak menjadi rada riya' dan tidak pula terjadi mengganggu
orang lain sekitarnya) kerana zikir dengan jihar itu akan lebih cepat berkesan
bagi melembutkan hati dan menolak segala waswas dan khatir yang cemar dan lebih
segera menyinkatkan perjalanan menuju Allah Taala. Kerana para Musyeikh sudah
mendapati dari pengalaman mereka sendiri bahawa method zikir demikian adalah
mujrab lagi sohih.
Keputusannya..zikir yang khafi itu
afdhal dan zikir jihar pun afdhal menurut keadaan syakhasiat-syakhasiat dan ihwal yang
berbeza.Tetapi bagi wanita maka mereka ada diingatkan supaya menunduk atau
memperlahankan suara untuk mengelak fitnah agar tidak tergoda orang-orang
lelaki yang mendengarnya.. lagi pun ada ulama' yang menghukum bahawa suara
wanita itu adalah aurat.
SEDIKIT INGATAN UMUM:
Berkata As-Samarqadi....Apabila
berkata seseorang:Laa ilaaha illallah sedang hatinya pada dunia disurat baginya
sepuluh kebajikan dan jika ada hatinya pada akhirat maka baginya rujuh ratus
kebajikan dan jika ada hatinya serta Allah Taala maka baginya penuh barang yang
antara masyriq dam maghrib itu kebajikan.
Wallahu a'lam Wabillahi
taufiq wal hidayah.Wassalam.
No comments:
Post a Comment