Friday 21 June 2013

KENAPA BERGURU




1.Ianya satu konsep setua tamadun manusia.Ibu bapa ialah guru semulajadi yg awal kpd anaknya.Berguru di sekolah dn universiti atau pondok dll untuk berguru ilmu (Fardhu ain atau ilmu kifayah).
Demikian berguru dlm perjalanan thoriqat sufiah.amat penting kerana Guru Thoriqat Tasawuf ialah pembimbing perjalanan dan ilmu rohaniah yang mempunyai dua kelayakan iaitu:
1.Selaku mua'llim(menguasai dan penyampai ilmu-eg:syariat,Thoriqat,,hakikat,makrifat dan ilmu mukasyafah).
2.Selaku murabbi(tahu ilmu mendidik atau tarbiah terhadap Si Salik-murid bimbingannya dlm pejalanan ruhaniah-Guru bigini layak di panggil Syeikh Mursyid).


Maka kedudukan Syeikh Mursyid dalam Thoriqat Tasawwuf adalah seperti berikut:
1.Ab al-Futuh:Sebagai bapa atau pembimbing ke arah terbukanya hati murid menerima kebenaran dan hidayah daripada Allah SWT.
2.Ab al-Barakat:Sebagai bapa atau pembimbing ke arah wujudnya pelbagai barokah ilmu pengentahuan yang dipelajari oleh murid daripadanya.
3.Ab al-Mahasin:Sebagai bapa atau pembinmbing ke arah wujudnya pelbagai amalan baik mengikut bimbingan dan tunjuk ajarnya.

Moga menjadi pedoman siapa yang merasa layak dirinya menjadi Syeikh Mursyid dan juga bagi murid yang mencari dan mahu menjadikan seseorang itu Syeikh Mursyidnya.
(Namun sifat 'ismah'(tetap ia terpelihara dari dosa)bukanlah syarat mutlak menjadi seorang Syeikh Mursyid..(Rujuk: Habl al-Warid).
Wallahu a'lam.Wassalam.


No comments:

Post a Comment