Oleh : Syeikh Tsn Zahratul-Alam
Imam Al-Ghazali bahawa ILMU MUKASYAFAH(Terbuka tirai) itu
tidak sama dgn ilmu eksak dll yg memiliki method-method sistematika
tertentu.Tetapi ilmu mukasyafah di sebutkan sebagai`Fauqa
thuril`aqli`maknanya`DIATAS PUNCAK AKAL`.Fahamilah bahawa peredaran akal
saseorang paling tinggi adalah pada suatu Batas Titik Optimum...yang kemudian
hanya boleh menurun kembali.Sedangkan ilmu ini berada pada ORBIT YANG TIDAK
MUNGKIN DAPAT DICAPAI OLEH AKAL....Hal itu hanya dapat diperolehi dengan NUUR
dari Yang Maha Mencipta akal(Allah)sahaja.Dalil adanya ilmu yang amat
halus/tersembunyi seperti yg dimaksudkan oleh Rasulullah
melalui suatu hadis:
`Inna minal ilmi kahai`atil-maknuunni laa ya`rifuhu
illa ahlal-ma`rifati billaahi..........`Ertinya:Sesungguhnya ilmu itu (yg
halus/yg tersembunyi) adalah laksana barang berharga yang tersimpan.TAK ADA YANG
MEMAHAMINYA KECUALI GULONGAN `ARIF BILLAH...........`
Sungguh pun boleh dihujjah ilmu demikian apabila akal
tidak berperanan kenapa dipanggil ilmu..saya tegaskan setiap ilmu yang termasuk
dalam ruang lingkup KEIMANAN DAN TAUHID dan ada juga antaranya yang
tidak dapat di jangakau akal fikir manusia..namun tidaklah bererti hal itu
berada diluar katagori kata Ilmu.Begitulah juga halnya ilmu mukasyafah ini
yang disebut: La yujadu waro-ahu marmal inzhor`Ertinya: `Tidak ada lagi batas
pandang sesudah itu/dibelakangnya.
KENAPA ILMU MUKASYAFAH PERLU SEMBUNYIKAN KPD
YANG BUKAN AHLINYA.
1.IMAM AL-GHAZALI r.a. dalam Ihya menyatakan keharusan
menyembunyikan(bukan kerana sombong atau kedekut ilmu)apa yang di dapat dalam
saat terbuka tirai(mukasyafah)sama ada apakah itu berupa pengertian-pengertian
atau hal-hal yang ghaib lainnya iaitulah SUATU KEADAAN YANG BERSIFAT
INDIVIDUAL untuk peribadi yang dikehendaki Allah,berfungsi sebagai `SUATU
RAHSIA TERSEMBUNYI` yang hanya diketahui antara si penemu dengan Allah SWT.
Mengikut Al-Ghazali penyebaran berita atau
ilmu atas apa yang ditemukan itu secara terbuka dan meluas amat banyak
kemungkinan mendatangkan fitnah,tuduhan-tuduhh dan negatif kepada yang tidak
faham yang tidak boleh difikirkan oleh akal si pendengar[dan pembukaan apa yang
ditemukan itu kepada umum kemungkinan terjadilah terajidi seperti apa
yang berlaku kepada Syeikh Mansur Al-Halad suatu masa yang
lampau kerana ia adalah hal yang`DI ATAS PUNCAK AKAL`dan kalau tidak
cermat dan berhati-hati boleh pula menimbulkan`ujub`diri kepada si penemu (the
faunder) sendiri akibatnya boleh menghancurkan nilai-nilai
penemuanNYa.Nauzubillaahizaalik.
2.RASULULLAH SAW juga ada berpesan tentang
penyampaian ilmu bathin iaitu`ala qadri`uqulihim`yaitu`sepadan dengan sepanjang
ukuran akal mereka yang menuntut`...ada yg berpendapat memberi ilmu bathin
hendaklah bila 1.seseorang telah mantap ilmu syariat dan thoriqatnya 2.diatas
umur 40 th kerana diusia itu sesaorang dianggap sudah stabil dan 3.tidak
terlalu terikat dengan urusan duniawi..maka dengan syarat itu mereka
berpendapat akan lebih cepat mencapai tujuan.Dipehak lain
pula berpengertian`Ala qadri`uqulihim` itu ialah syarat
1. Ada minat yang kuat untuk
menuntut i.e.sudah ada Nuur dari Allah SWT.
2. sudah memahami secara
global pokok-pokok ajaran Islam/iman dan
3. Usia dewasa yang memiliki
kecerdasan yang memadai untuk memahami hal-hal yang halus-halus.penyampaian
ilmu bathin tidak boleh kepada kanak-kanak bawah umur atau orang yang nyata
masih memilikki ciri-ciri kebebalan`Guru arif murid bijaksana baru berhasil`itu
pesanan salah seorang guru saya Pak Long Hamzah Setiu.... Guru
kepada Al-Marhum Sultan Abu Bakar Pahang.Malaysia.
Adapun anjuran Rasulullah SAW berbunyi`Ballighu
`anni wa-lau aayat`..`sampaikan dariku miskipun satu ayat`..memang perinsip
yang harus menjadi pegangan...tetapi tentu saja sambil memperhatikan situasi
dan kondisi serta peribadi-peribadi sebagai objek penyampaian ilmu...jangan
terjadi penyampaian ilmu bathin(yang halus dan rahsia)kepada gulungan yg
diistilahkan oleh Rasulullah SAW golongan IGHTIRAR separti dari hadis.....`Laa
ya`rifuhu illaa ahlal-maghrifati billah faizaa nathaquu bihi lam yajhilhu illaa
ahlal-ightirar...maksudnya`Tak ada yang memahaminya kecuali golongan
arifbillah.bila mereka bicara tentang ilmu itu tidak ada yang menyepelekan
kecuali golongan`ightirar`(berhati lalai).
TENTANG ILMUN BAINAHU WABAINALLAH...yaitu ILMU ANTARA
DIA DAN ALLAH.
Mengenai ilmu ini ada juga yang menyebut`ulumun
dzauqiyyatun kasyifiyah` ertinya ILMU PERASAAN YANG TERBUKA CERAH.Walaubagaimana
pun juga tetap tersembunyi.Dalam Quran disebut`ILMU LADUNI`.Ia adalah suatu
bentuk Ilmu yang tidak melalui jalur upaya pendidikkan(ilmu iktisab).Ia hadhir
dengan sifat yang jelas yang dalam keadaan ini tidak memerlukan pemikiran
dengan dalil seperti dlm tafsir QURTHUBY....`Maka terbukalah hijab/tutupan,lalu
mereka melihat kepadaNYa.Demi Allah,tidak pernah Allah memberikan kepada mereka
sesuatu yang amat menyenangkan mereka itu kecuali penglihatan itu (Mukasyafah)
Note khas:peristiwa penyingkan begini alhamdulillah
saya telah alaminya ketika menerima baiah Tareqat Amfasiah dari guru saya arwah
Syeikh Abdullah bin Abdul Rahman Tumpat Kelantan dan Guru
beliau Tuan Guru Tok Omar Gunung Kelantan yg talian sanadnya
dari Syeikh Sidi Ahmad Melaka...(tajalli penyingkapan itu berlaku diatas puncak
sebatang kelapa dihadapan rumah guru) yang mana tiada kata kata yang dapat
digambarkan bilamana selepas itu penyingkapan demi penyingkapan ghaib
berlaku kpd saya selama 2th...pernyataan saya ini hanya sebagai
membenarkan ilmu yg saya perkatakan ini.Saya berlindung diri dgn Allah daripada
perasaan ujub dan sombong diri kerana pernyataan yg tak patut dikeluarkan oleh
saya ini jika tiada sebab yang selayaknya untuk diperkatakan di sini. Pernyataan
bahawa`Melihat Tuhan boleh terjadi di dunia dengan pandangan mata bathin yang
mendapat nuur dari Allah swt ini disebut juga oleh Syeikh Junid r.a.disebutnya
degan istilah NURUL IMTINAN dengan lain kata itulah juga disebut
sebagai Nur Mukasyafah...beliau sufi agong yang sangat teguh memegang
syariat.Bahkan Rasulullah pula menurut Syeikh Ibnu Hajar Haitami menyatakan
tentang Rasulullah dimalam isra`:`Bahkan sepakat kalangan Ahlus Sunnah
mengatakan tentang terjadinya Rasulullah melihat Tuhan di malam Mi`raj
dengan nyata/mata`.
Dalam hal ilmu Nuur Imtinan itu pula bahawa
`Penglihatan`di maksudkan bukanlah melihat KUNHI ZAT-NYA. Namun penglihatan
kelak di akhirat pendapat kebanyakan ulama Arifbillah adalah jauh lebih
jelas dan lebih nyata dibanding dengan apa dan bagaimana disingkapkan
kepada mereka di dunia sekarang.
`....KAMU TIDAK AKAN DAPAT MELIHAT
AKU.....`(QS.Al-`Araf:143) itu suatu statemen Allah kpd Nabi Musa a.s
yaitu bagaimana pun juga mata kepala yg berbentuk bundar terletak di tengah
rongga mata dengan daya lihatnya,tidak akan dapat melihat Tuhan...Tetapi tidak
bererti menutup kemungkinan untuk dilihat dengan mata hati.Bila mata hati itu
telah dilengkapi oleh Allah dengan NURNYA yang kemudian disebut dengan NUR
BASHIRAH(cahaya pandangan batin) dan kemudian terdapat pancaran dan nyata
pandangan batin yang disebut`SYI`A-UL BASHIRAH`mampu menguasai pandangan
mata-kepala(bashar)yang kemudian mata-kepala sama seakali tidak berfungsi
termasuk tidak berfungsinya daya fikir dan seluruh kemampuan fizikal..ketika
ini digambarkan dengan istillah`FANA-DZAUQI`maka pada kondisi itulah terjadinya
MELIHAT TUHAN.
TUHAN TAJALLI PADA GUNUNG[
THORSINA](Al-A`raf:143)...bukanlah bererti`Allah menampakkan diriNYa mengambil
tempat pada Gunung (Thorsina) itu.Allah Maha Esa,Maha meliputi,mustahil bagiNYA
menempati ruang dan tempat dalam keadaan insidentil atau permanen.Sayyidina
Ali k.w. berakata: `Laisa lahu makaa nun walaa zaman fakhalaqal-makaa na
waz-zaman`Ertinya:`Allah tidak bertempat,Dia lah yang menciptakan waktu dan
tempat`.[kitab Aiqazhul-Himam]..jadi pengertian Tajalli yang
saya MAKSUDKAN ialah TAJLLI YG MENAMPAKKAN DIRINYA SENDIRI TAMPA ADANYA
YANG LAIN DARI DIA.DENGAN KESEMPURNAAN SIFATNYA,NURNYA YANG LAISA KAMITHLIHI
SYAI`UN-Tiada ada sesuatu dan satu pun yang seumpama/menyamaiNYA.....Tiada pena
yang dapat melukiskan dan tiada kata yang dapat diucapkan,tiada huruf yang
dapat di rangkaikan....Ini lah Yang tidak dapat diajar kpd murid.. bukan kerana
guru sombong atau kedekut...sombong itu sifat syirik yag sangat besar dan
kedekut ilmu itu satu dosa...Adapun tajalli Allah pada gunung,merupakan isyarat
bahawa Allah boleh saja bertajalli kepada apa pun dengan kehendakNYa dan dengan
IzinNYa walau pun diatas puncak sebatang pokok kelapa atau atas siapa
yang dikehendakinya lebih-lebih lagi kepada Rasul-Rasul dan Nabinya dan
Para WaliNYa ...MasyaAllah...Subhanallah..............Setakat itu
saja yang dapat dihuraikan untuk membetuli suatu tanggapan yang mungkin kerana
tidak mendapat suatu penjelasan yang terang.Wallahu`alam.Wabillahi-taufiq wal
hidayah.Wassalam.
No comments:
Post a Comment